Povratak na glavni izbornik
 
 
Margareta Landau Nejašmić





Odaberite sliku koju želite prikazati:


    

    

    

    

    

 

 



Životopis:
Margareta Landau zasigurno spada među osebujne osobe hrvatske likovne umjetnosti. S mnogim interesima – glazbe, literature. I ne kao izleta već prožimanja u svakodnevnosti života. S praćenjem i dubokim razumijevanjem. Potrebu i strast za umjetnošću Margareta Landau počela je razvijati od svojih najranijih dana. Rođena u Sarajevu u obitelji poljsko-njemačkog podrijetla zarana je već otvorenošću djeteta primala prve glazbene poduke koje su na kraju rezultirale završenom glazbenom školom. I prvi likovni okušaji nagovještavali su njezine kreativne potencijale. U Sarajevu u djevojačkoj dobi njen talent poticali su Izmet Mujezinović, Vojo Dimitrijević, Petar Tiješić, veliki umjetnici koji su Maji Landau približavali tajne slikarskih tehnika, postupaka i načela kompozicije. Kasniji dvogodišnji boravak u Beogradu obilježen je studijem povijesti umjetnosti i intenzivnim nastavkom slikarskog obrazovanja koje je rezultiralo jasnoćom umjetničkog stava i osvojenom prepoznatljivošću stila u definiranosti njenog likovnog stvaranja. Teorija umjetnosti kod Margarete Landau praćena je i aktivnom analizom djela majstora prošlosti, poput Rembrandta, prvenstveno njegovih crteža. U sarajevskim i beogradskim godinama bili su česti dolasci u Zagreb i putovanja s roditeljima po Italiji, Njemačkoj… uz posjete muzejima i koncertima. Završivši povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu Margareta Landau sve je više pažnje posvećivala likovnom stvaranju te joj je 1960. godine priznat status likovnog umjetnika i primljena je u članstvo ULUPUH-a.

Njen umjetnički opus može se podijeliti na više segmenata: slikarsko-crtački i rad na plaketama medalja. Neosporno Margareta Landau već u godinama likovnog obrazovanja pokazala je vještinu u provođenju akademskih zadataka u gradnji portreta u kojima je trebalo oblikovati volumen u stupnju potrebite anatomske uslovljenosti, i donijeti sličnost s osobom objektivno naglašenim detaljiziranjem. Crteži za boravaka u Osijeku i Dubrovniku krokijevskog su karaktera, izvedeni olovkom, tušem sa sjajno prenijetom ugođajnosti trenutka. S uravnoteženošću jednostavne linije i njihovog spleta s bjelinom papira. Margareta Landau u crtežima inzistira na bitnom, dajući svakom prizoru emotivni pečat proistekao iz intimističkog karaktera djela. U akvarelima fluiditet boje prati atmosferu pejsažnog u ostvarenjima trenutka prevedenog u trajanje. Grafike uz potrebitu vještinu oblikovanja odražavaju i inventivnost u kompoziciji, sklad ritma tamnih i svijetlih partija te uz koncentriranost na motiv nose uvjerljivu ugođajnost prizora. Umjetničko predanje Margarete Landau odražava svježina, osjećaj kojima odabrani motiv ispod doslovnosti epiderme nosi slojevitost sadržaja. Otkrivanje te unutrašnje ljepote smisao je njezine umjetnosti. Spontane. Nastajale u slijedu godina bez čvršće vezanosti uz shematiku nekog stila. Margareta Landau našla je osobni rukopis.

Najveći dio stvaralaštva Margarete Landau vezan je uz plakete, medalje, skulpturalni nakit. Likovne vrste koje uz imaginaciju traže disciplinu ruke oka. Medalja je kreativna dominanta njezinog opusa. Brojem impresivna, umjetničkim dosegom izuzetno dojmljiva. Komorna skulptura nastala je na osnovi izuzetno pažljivo izvedenog crteža. U kompozicijama adiranih fragmenata, znalački ritmički skladanih. U malo prostora događa se povijest te vrijeme se nudi na dlanu. Reprezentativni spomenici istinski su shvaćeni kao sastavnica nacionalnog identiteta. Margareta Landau izvela je plakete mnogih hrvatskih gradova. Već sami primjeri Dubrovnika, Splita koji ilustriraju karakter drugih plaketa, pa tako i Zagreba, na izvanredan način pokazuju minucioznost izvedbe, graversko prenošenje crteža maksimalne crtačke dorađenosti u formama geometrijske stilizacije. Zaštitni znakovi pojedinih gradova i u minimalnosti formata sačuvali su čitkost, sretno međusobno povezani u stupnjevanom reljefu. Hrvatski pleter komponiran je u kompozicijama ornamentalnog rasporeda sa sačuvanom jednostavnošću preraslu u gustoću površine. Impresivna je medalja posvećena bleiburškim žrtvama, s dominantnim likom ekspresionističke dramatičnosti, te snažno djelo vezano uz stradanje Vukovara. Niz suvenira koje je oblikovala na početku svog stvaralačkog puta, gotovo u opuštenosti igre, bez sumnje spadaju među najbolje uratke te vrste u hrvatskom prostoru i uvijek su dobro prihvaćeni. A publika i stručna kritika medaljerskom radu Margarete Landau davala je česta priznanja koja su dodatna potvrda vrijednosti njezinog umjetničkog rada.

Stanko Špoljarić


 
 
Administracija