|
Alfred Pal
Odaberite sliku koju želite prikazati:
|
|
Životopis: Alfred Pal (Beč, 1920. - Zagreb, 2010.), slikar i grafički dizajner
Osnovnu školu polazio je u Krakowu i Beču, a srednju školu je završio u Vukovaru.
Nakon upisanog studija arhitekture u Beogradu (na koji, međutim, zbog proglasa Numerus clausus nije primljen), slijedi vrijeme Drugog svjetskog rata koje, iako provedeno u bijegu i logorima, označava početke Palovog trajnog interesa za grafiku: 1944. - 1945. godine bio je član ratne redakcije "Vjesnika" ZAVNOH-a, 1945. - 1947. tehnički urednik "Ilustriranog vjesnika" te jedan od osnivača (1945.) i urednika Kerempuha (1947. - 1949.).
Nakon zatočeništva na Golom otoku u periodima od 1949. - 1950. te od 1951. do 1954., bavio se poslovima aranžiranja izloga, prevođenjem i grafičkim dizajnom. Kao likovni urednik u Nakladnom zavodu Matice Hrvatske provodi vrijeme od 1970. do 1984. , dok od 1985. godine prelazi u slobodnu profesiju. Godine 1964. postaje članom ULUPUH-a.
Izlagačka djelatnost Alfreda Pala očitovala je raznovrsnost i bogatstvo kroz niz samostalnih i skupnih izložbi, počevši od 1961. godine i izložbe Stratišta u Zagrebu u Društvu arhitekata.
Godine 2009. Alfredu Palu priređena je u Muzeju za umjetnost i obrt retrospektivna izložba. Na njoj su predstavljena idejna rješenja i realizirani plakati, letci te ovitci i / ili korice knjiga, stvarani još od Pekara Matejčića, karikature iz 1942. i Partizanskog bukvara iz 1944. godine pa sve do danas, koji pokazuju sa svim svojim specifičnostima kontinuitet rada i stvaranja Alfreda Pala kroz kulturne, društvene i političke mijene.
Autorica izložbene koncepcije i teksta kataloga bila je povjesničarka umjetnosti Branka Hlevnjak, dok koordinaciju izložbe i katalošku obradu izložaka potpisuje Koraljka Vlajo, voditeljica zbirke dizajna i viša kustosica Muzeja za umjetnost i obrt. Predgovor Branke Hlevnjak napisan tim povodom moguće je pročitati OVDJE
GRAFIČKI DIZAJN ALFREDA PALA (autorica teksta povjesničarka umjetnosti Branka Hlevnjak)
"Grafički dizajn Alfreda Pala (Beč, 1920.) obuhvaća razdoblje od šezdeset šest godina (od 1943. do 2009.). Simbolično i stvarno prošao je put "od kruške do računala”. Započeo je, naime, rezbareći u kruškinu drvetu slova i jednostavne slike za tiskanje ratnih novina i partizanskih početnica. Potom, je kao karikaturist Vjesnika i urednik satiričkog lista Kerempuh, te ilustrator dječje knjige (Nepobjedivi Kesizubci, 1955.) crtao perom i tušem.
Za vlastite potrebe realizacije plakata 1964. godine osnovao je s kolegom dizajnerom Nenadom Pepeonikom sitotiskarski atelier PP, koji je trajao do prevlasti offsetnih plakata. Radio je za mnoge hrvatske nakladnike (Matica hrvatska, Znanje, Mladost, Kršćanska sadašnjost, Židovska općina, Liber, Spektar, Školske novine itd.), ali i šire, za nakladnike s područja bivše države Jugoslavije.
Stjecajem okolnosti došao je u priliku da grafičkim dizajnom tumači i predstavlja razdoblja društveno-političkih mijena. U nakladničkom timu sudjeluje optimalno te su njegova grafičko-likovna rješenja prepoznata kao koautorstvo u sadržajno-formalnoj cjelini knjige (monografije Tavelić, Sutjeska itd.).
Svaku knjigu oprema prilagođeno sadržaju i publici, stoga je već od šezdesetih godina postao najtraženiji dizajner: opremio je čuvene biblioteke Evergreen, HIT, ITD, Latina & Greca, Alfa i Omega, Zlatna knjiga, Sto najvećih, Biblija (1976.), rječnike, knjige povijesti umjetnosti, biblioteke izbora iz svjetske književnosti, Stoljeća hrvatske književnosti (1995.) itd.
Alfred Pal je također jedan od inicijatora i osnivača Zgrafa (1975.), prestižne izložbe grafičkog dizajna.
Značajan dio grafičkog dizajna Alfreda Pala čine plakati koje je radio za različite naručitelje (HNK, Dramsko kazalište Gavella, Modernu galeriju u Zagrebu, Sarajevu, Zagrebački salon, Muzičke večeri u Zadru itd., za značajna događanja kao XIII. Internationalis Congressus Marianus / VI. Congressus Mariologicus (1971.) ili izložba Židovi na tlu Jugoslavije (1988.).
Plakat je, danas, autorov način za istraživanje mogućnosti suvremenih računalnih tehnologija programa i printa, ali i sredstvo društvenog (humanog) umjetničkog angažiranja, čime ga približuje vlastitu slikarstvu.
Alfred Pal je veliki majstor grafičkog dizajna i znakovne metonimije."
U prilogu, radovi Alfreda Pala:
Plakat
TKO JE NA REDU ?
ZAgreb, 2000.
ink jet tisak - "Repro studio, d.o.o."
Knjiga
M. VITEZOVIĆ: HAMLET STUDIRA GLUMU
Biblioteka ITD, Znanje
Zagreb, 1978.
Katalog
ZGRAF ¨75
Zagreb, 1975.
naklada: ULUPUH, Zagreb; tisak: "Grafički zavod Hrvatske"
Plakat
STRINDBERG: MRTVAČKI PLES
Zagreb, 1965.
sitotisak - "Atelier P" (Serigraphie Pepeonik)
Riješenje za naslovnicu knjige
PREPOROD HRVATSKIH SVEUČILIŠTARACA, sv. 8
Zagreb, 1971.
IZDANJA BIBLIOTEKE HIT
Nakladnik: Nakladni zavod Znanje, Zagreb
dizajn logotipa i ovitka
|
|